Patří ticho a mlčení do naší komunikace?

Patří.
V komunikaci má i chvíle ticha své podstatné místo. Jednoznačně to platí pro momenty, kdy stojíte o odpovědi na své otázky. Kolikrát se vám stalo, že když se na něco zeptáte, očekáváte odpověď ihned? A když nepřichází, zahrnete toho druhého dalšími otázkami, slovy či výčitkami... A výsledek - uzavíráte protějšku prostor pro odpověď, ač možná nevědomky. Co když se potřeboval jen nadechnout, zamyslet se, uspořádat slova, dodat si odvahu k odpovědi?
Dáte-li druhému člověku prostor ticha poté, co svou otázku
vyslovíte, dáváte mu tím najevo signál, že vám na jeho odpovědi záleží, že o ni
stojíte. Možná přijde odpověď za 10 sekund, za minutu, možná nepřijde vůbec,
ale i to je odpověď. Není to vždy snadné vyčkat trpělivě, to co se dozvíte, však může být cenné.
Zkuste to, až se budete příště ptát - nadechnout se, polknout další rychlá slova a vyčkat...
Tato dovednost je také součástí komunikační techniky aktivního naslouchání a má své nezastupitelné místo i v mediaci.