Obviňování a kritizování – jak vám v řešení problémů a k lepším vztahům ne/pomohou

"Je to tvoje vina, jsi úplně neschopný. Teď to kvůli tobě nestihneme, vůbec jsem ti to neměla zadávat."
Proč se obviňování a kritizování ve vaší komunikaci obloukem
vyhnout?
Kritika vyvolává
protikritiku. A váš podřízený
či kolega bude mít tendenci se bránit nebo naopak stáhnout. A cítit se neschopný. Může se také stát, že se bude dalších
chyb ještě více bát a o to větší množství jich pak udělá. Neboť čemu věnujeme
pozornost, tomu dáváme energii. Pro příště bude opatrnější, v čem se
vám svěří. Naučí se rychle, že odhalovat své problémy a chyby pro něj není
bezpečné.
To nezní úplně jako výsledek, o který bychom usilovali...
No a co mám teda ale říci? A když jsem fakt naštvaná, to mám dělat jakože nic?!
Pokud s vámi cloumají emoce, řekněte to. Že jste naštvaní. Či zklamaní, frustrovaní…. Díky jejich pojmenování nahlas budete pak schopni věnovat větší pozornost problému a co s ním.
Zjišťujte, co se vlastně stalo. A co za tím vězí. Ne však s cílem najít a ukázat na viníka, ale abyste mohli situaci lépe porozumět.
A posléze směrujte svou pozornost na hledání řešení, co dělat nyní. A co by bylo možné udělat příště jinak. Bude to pro vás lépe vložená energie, než kdybyste ji věnovali posuzování, kdo udělal větší chybu.